En svensk träflagga

Inför nationaldagen och svenska flaggans dag

Om drygt en vecka är det Sveriges nationaldag och dessutom svenska flaggans dag. Det betyder att det kommer hissas en hel del flaggor runt om i landet och i samband med detta brukar jag få en hel del frågor. Dessutom hörde jag att det diskuterades flaggor och vimplar i Nordegren & Epstein i P1 förra veckan! Därför tänkte jag svara på de vanligaste  frågorna redan nu sa att du som läser detta kan förbereda dig i god tid.

Vilka tider gäller för att hissa och hala flaggan?

Först och främst finns det ingen lag som reglerar detta längre, så du kommer inte bli fängslad eller ens få böter om du låter flaggan hänga uppe dygnet runt. Men det finns rekommendationer som jag ändå tycker att du ska följa om du kan. Från första mars till sista oktober är det 08.00 till solens nedgång, dock senast 21.00 som gäller. Sedan finns en mängd rekommendationer för hur du gör vintertid norr om polcirkeln eller vid idrottsevenemang, men de tar vi inte nu. Vimpeln kan du ha hissad dygnet runt men på nationaldagen tycker jag ändå att du ska hissa den riktiga flaggan!

Får jag hissa ett annat lands flagga på nationaldagen?

Självklart får du det! Utländska medborgare har alltid rätt att hissa sitt lands flagga även på svenska flaggdagar. Men om du råkar ha både en svensk och ditt lands flagga hemma tycker jag du ska välja den svenska flaggan just på svenska flaggans dag, men det är bara min personliga åsikt. Glöm inte att du bara bör hissa en flagga per flaggstång!

Är det inte bara nazister som viftar med svenska flaggan?

Nej! Alla som tycker om Sverige av olika anledningar bör vifta med svenska flaggan, framför allt på svenska flaggans dag och nationaldagen. Då och då händer det att även nazister använder svenska flaggan i sina demonstrationer men det är en förvillande liten skara människor. De brukar förresten också ha vit skjorta på sig och jag tycker inte att vi ska sluta använda vita skjortor vid fina tillfällen. Så flagga hur mycket du vill och strunta i de förvirrade själarna.

Vad är upp och ner på en vimpel?

Blått ska vara upp (mot den blå himlen) och gult ned.

Får jag använda en korsvimpel?

Om du vill framstå som okunnig är det ett bra alternativ. Korsvimpeln är inte en godkänd svensk vimpel utan nåt kommersiellt påhitt, förmodligen från personer som tycker Danmark har en fin vimpel med kors. Jag gissar att det är samma personer som köper en tvåtungad svensk flagga till sin båt för att det ser lite finare ut (också inspirerade av Danmark). Kalla mig konservativ men jag håller mig till den riktiga vimpeln!

Får jag flagga när det regnar ute?

Ja, lite regn ska den svenska flaggan klara. Däremot bör du inte hissa en helt ny flagga i regn eller för mycket blåst då sömmarna behöver lite lugn och ro i början. Blåser det väldigt mycket kan det vara bra att hissa en mindre flagga (stormflagga) så att inte stången knäcks! Har du inte olika storlekar av flaggan hemma tycker jag du ska hissa vimpeln istället. Tar du in en blöt flagga eller vimpel ska du låta den torka ordentligt innan du viker den.

Källor:
Svenska flaggans historia (Leif Törnquist)
Riksarkivet.se
Nationaldagen.se
Flagghuset.se

Kommentera

