Förslag på nya flaggor i Nya Zeeland

Rysk heteroflagga, apartheidflagga hos SD-man och Nya Zeelands velande

Ikväll satt jag och googlade lite för att se vad som hänt i ”flaggvärlden” den senaste tiden.

Hetero-flagga i Ryssland

Rysslands heteroflagga
Rysslands heteroflagga

Rysslands hetero-flagga från i somras hade jag helt missat. Det är partiet Putins gamla parti Enade Ryssland som också har majoritet i parlamentet som tagit fram flaggan med mamma-pappa-3 barn på som en motreaktion på regnbågsflaggan.

Personligen tycker jag att den påminner lite om Solstickans tändsticksaskar. De skapades 1936 och ibland undrar man ju om Ryssland är kvar på 30-talet. Men jag föredrar ändå tändsticksaskarna, köper jag en sån går pengarna till forskning om barnsjukdomar samtidigt som jag får verktyg så att jag kan bränna upp fula flaggor med…

Rysk heteroflagga mot ”homo-feber” (dn.se)
Putin har gjort en hetero-flagga och ingen är förvånad (Nyheter24)

Apartheidflagga hos SD-man

Sydafrikas flagga 1928-1994
Sydafrikas flagga 1928-1994

En nyhet jag inte missade var den om sverigedemokraternas it-ansvarige Edward Plainview hade en apartheidflagga som profilbild. Min första tanke var ”han hade ju lika gärna kunnat använda ett hakkors så att alla förstår direkt”. Det är ju nämligen så att alla inte känner igen apartheidflaggan vilket också visade sig när Aftonbladet frågade partiets presschef Henrik Vinge om partiets syn på det hela:

– Jag vet inte precis vad en apartheidflagga är men det låter olämpligt, helt klart, säger Henrik Vinge.

”En symbol för den vita rasistregimen” (aftonbladet.se)
Chef hos SD använde apartheidflaggan i mejl (expressen.se)
SD:s it-chef använder apartheidflagga som mejlsymbol (dn.se)

Nya Zeelands flaggbyte drar ut ännu mer på tiden…

Förslag på nya flaggor i Nya Zeeland
Förslag på nya flaggor i Nya Zeeland

Till sist kan jag konstatera att Nya Zeeland fortsätter sitt eviga tjat om ny flagga. Eller för att vara mer korrekt, premiärminister John Key fortsätter sitt tjat. Det finns fyra alternativ och en folkomröstning ska hållas i november eller december. I mars nästa år röstas det igen mellan vinnaren och den nuvarande flaggan. Frågan är bara hur många som kommer rösta. I en undersökning av New Zealand Herald ville 80% att man skulle rösta på om de överhuvudtaget skulle byta flagga innan de började rösta på alternativ, en indikation på att engagemanget inte är jättestort. Bara en fjärdedel av de som röstade ville för övrigt byta ut dagens flagga.

Four flags take pole position (Radio New Zealand)
En av de här kan bli Nya Zeelands nya flagga (dn.se)
Flag poll message clear: Leave it alone (New Zealand Herald)

 

Kommentera

