Flaggor som gatukonst i Solna

Tunneln under frösundaleden med Hagalund i bakgrunden (Foto: Mikael Westerlund)
Tunneln under frösundaleden med Hagalund i bakgrunden (Foto: Mikael Westerlund)

Igår såg jag något ovanligt när jag var ute och gick i Solna. I tunneln under frösundaleden vid tvärbanans station vid Solna station var ena väggen full med målningar, bland annat Turkiets, Eritreas, Palestinas och Iraks gamla flagga (1963-1991). Jag noterade dessutom att både Palestinas och Eritreas flaggor var betydligt mer långsmala än Turkiets och Iraks flaggor vilket var oväntat korrekt. Var det här verkligen bara klotter?

Flaggor i tunnel i Solna (Foto: Mikael Westerlund)
Flaggor i tunnel i Solna (Foto: Mikael Westerlund)

Jag skickade ett e-brev till kommunen och frågade om de kunde berätta mer och idag fick jag svar. Målningen är ett samarbete mellan Solna stad och Länsmuseet. Det är bland annat barn vid Skytteholmsskolan som varit med och målat.

Ett roligt initiativ tycker jag. Flaggbloggen hoppas de kommer måla även den andra väggen med nya flaggor.

Läs mer på Solna stads hemsida om konstprojektet

Kommentera

