Geografimästerskapen 2014 avgjort!

I natt avgjordes Geografimästerskapen för andra året i rad och efter 10 timmar kunde Mikael Westerlund koras som segrare. Mikael inledde starkt med fyra raka delsegrar och höll sedan undan. Leonard Jägerskiöld Nilsson tog sitt andra raka silver och bronset kneps av Daniel Laigar i sitt första mästerskap.

Det var alltså andra året som Geografimästerskapen avgjordes och i år hade tävlingen utökats till en tio-kamp. Mästerskapet gick av stapeln i Solna och deltagarna var samma som förra året, Robin Westerlund, Leonard ”Lelle” Jägerskiöld Nilsson, Henning Bennet, Mikael ”Micke” Westerlund samt debuterande Daniel ”Lagge” Laigar.

Micke tog hem de första fyra grenarna och skapade ett stort försprång. Bakom var det desto jämnare med många omkastningar. Efter sjätte grenen, Nord till Syd, hade topp tre utkristalliserat sig med Micke, Lelle och Lagge. Trots en stark avslutning av Lelle med två grensegrar räckte det inte för att komma ikapp. Även Robin avslutade starkt och var extremt nära att knipa 8 poäng i sista grenen vilket hade räckt till ett brons för den regerande mästaren.

Slutresultat:

(Förra årets placering i parentes)

  1. Mikael Westerlund 53 poäng (4)
  2. Leonard Jägerskiöld Nilsson 44,5 poäng (2)
  3. Daniel Laigar 36 poäng (debutant)
  4. Robin Westerlund 34 poäng (1)
  5. Henning Bennet 22,5 poäng (3)

Nedan en genomgång av turneringen gren för gren. Segraren i varje gren fick 8 poäng, tvåan fick 5 poäng, trean 3 poäng, fyran 2 poäng och femman fick 1 poäng.

Gren 1: National flags

Första grenen National Flags
Första grenen National Flags

Så gick det till: Mobilapp där du ska pricka in ett nationsnamn bland fyra flaggor. På en minut ska du samla så många poäng som möjligt. Tre spel per spelare och högst totalpoäng vinner grenen.

Resultat: 1. Mikael, 2. Robin, 3. Henning 4. Daniel och Leonard

Kommentar från segraren Mikael: Jag kände att det här var en gren jag måste vinna eftersom jag anser mig ha mina styrkor i flaggkunskapen. Det var jämnt inför sista spelrundan då jag bara ledde med en poäng så otroligt skönt att jag lyckades vinna till slut.

Gren 2: Grannländerna

Andra grenen Grannländerna
Andra grenen Grannländerna

Så gick det till: Tjugo flaggor slumpas fram och du ska lista varje lands grannländer. Alla rätt eller flest rätt per land får en poäng. Flest poäng vinner grenen.

Resultat: 1. Mikael, 2. Henning och Leonard, 4. Daniel, 5. Robin

Kommentar från segraren Mikael: Det kom många afrikanska länder på slutet, där har jag bättre koll än till exempel Asien och Centralamerika. Oväntad seger i en väldigt rolig ny gren där det kändes helt öppet i förväg.

Gren 3: Sveriges landskap

Andra grenen Grannländerna
Andra grenen Grannländerna

Så gick det till: Dra landskapsnamnen till rätt ställe på en Sverigekarta. Snabbast tid vinner. Spelet finns på Makro till Micro.

Resultat: 1. Mikael, 2. Daniel, 3. Leonard, 4. Henning, 5. Robin

Kommentar från segraren Mikael: Jag och ”Lagge” kändes som favoriter på förhand. Jag var snabbast vilket jag nog får tacka hemmaplansfördelen för. Roligt med lokal geografi men den här grenen kommer nog ändras till framtida mästerskap.

Gren 4: Flaggspectrum

Fjärde grenen Flaggspectrum
Fjärde grenen Flaggspectrum

Så gick det till: Du ska välja en av åtta flaggor på bordet och säga nationsnamn och huvudstad. 1p för rätt land och 1p för huvudstad. Flest poäng vinner grenen.

Resultat: 1. Mikael, 2. Robin, 3. Leonard, 4. Henning, 5. Daniel

Kommentar från segraren Mikael: Robin kändes som storfavorit efter förra årets uppvisning. Huvudstäder är inte min starkaste sida men jag hade marginalerna på min sida i år. Fick in Sydsudans huvudstad Juba halvvägs, då kändes det som att det kunde gå vägen. Grenen tog sedan väldigt lång tid vilket tärde på allas psyken tror jag. Ett oväntat slarv från Robin på slutet där han råkade säga Kingston istället för Kingstown på St Vincent och Grenadinerna gav mig segern med minsta möjliga marginal.

Gren 5: Blindkartan

Femte grenen Blindkartan
Femte grenen Blindkartan

 

Så gick det till: Du ska placera ut världens länder på en världskarta. Rätt svar ger dig extra sekunder, fel svar drar av sekunder. Tre spel per spelare, bäst totalpoäng vinner grenen. Spelet finns hos Megaspel.

Resultat: 1. Daniel, 2. Leonard, 3. Henning, 4. Mikael, 5. Robin

Kommentar från segraren Daniel: Det kändes som att grenarna med kartor var min starka sida. 

Gren 6: Nord till Syd

Sjätte grenen Nord till syd
Sjätte grenen Nord till syd

Så gick det till: Fem flaggor läggs ut på bordet. Du ska lista länderna efter huvudstadens geografiska position. En poäng för varje rätt inbördes plats bland de fem flaggorna. Tjugo omgångar körs. Flest poäng vinner grenen.

Resultat: 1. Leonard, 2. Mikael, 3. Hening, 4. Daniel och Robin

Kommentar från segraren Leonard: Om man vill vara världsbäst och ha överdriven geografisk kunskap måste man kunna mer än bara Paramaribo och Palikir. Sådana enkla saker ni vet.

Gren 7: Geosense

Sjunde grenen Geosense
Sjunde grenen Geosense

Så gick det till: Du ska pricka ut slumpvist utvalda städer på en världskarta. Poäng ges efter hur nära du kommer och hur snabbt du svarar. Varje spelare spelar tre omgångar. Bäst totalpoäng vinner.

Resultat: 1. Mikael, 2. Leonard, 3. Daniel, 4. Henning, 5. Robin

Kommentar från segraren: Skön delseger som jag inte förväntat mig, ”Lelle” var het förra året men då var det hans hemmaplan och i år fick jag den fördelen. Sen är det alltid visst mått av tur med vilka städer man får men jag kände också att jag hade bättre koll i år än förra året.

Gren 8: USA:s delstater

Åttonde grenen USA:s delstater
Åttonde grenen USA:s delstater

 

Så gick det till: På en karta över USA blinkar en delstat och du ska då trycka på delstatens namn bredvid kartan. Flest rätt på fem minuter vinner grenen. Appen heter Capital Quiz.

Resultat: 1. Robin, 2. Daniel, 3. Leonard, 4. Henning, 5. Mikael

Kommentar från segraren Robin: Det har lönat sig att spendera mycket tid i USA senaste året. Men uppenbarligen har det tagit för mycket på fokuset från övriga världens geografi.

Gren 9: Tre största städer per land i Europa

Nionde grenen Tre största städerne i europeiska länder
Nionde grenen Tre största städerne i europeiska länder

Så gick det till: Lista de tre största städerna i 26 av Europas länder. Två poäng om du sätter rätt stad i rätt inbördes ordning. En poäng om du får med rätt stad men i fel inbördes ordning. Flest poäng vinner grenen.

Resultat: 1. Daniel, 2. Leonard och Robin, 4. Mikael, 5. Hennin

Kommentar från segraren Daniel: Som den mest bereste i sällskapet kändes det naturligt att jag skulle klara det. Däremot var det svårare och jämnare än jag kunnat tro! 

Gren 10: Landsytor och befolkningsmängd

Tionde grenen Landsyta och befolkningsmängd
Tionde grenen Landsyta och befolkningsmängd

Så gick det till: I varje omgång får du se fem flaggor. Du ska göra två listor, en efter befolkningsmängd och en efter landsyta. Du får poäng för varje land som är på rätt inbördes ordning. Flest poäng vinner grenen.

Resultat: 1. Leonard, 2. Robin, 3. Mikael, 4. Henning, 5.

Kommentar från segraren Leonard: Att jag skulle vinna ytorna var inte oväntat. Jag är ju själv stor. Men befolkningsmängden överraskade även mig själv. Har ju aldrig varit särskilt bra på att räkna.

Kommentera

