Albanien och örnarna

Jag får ganska ofta frågan vilken flagga jag tycker är världens snyggaste. För mig är det en snudd på omöjlig fråga, men jag vet att Albaniens flagga skulle ligga i toppen. Det är åtminstone en av de coolaste flaggorna med den svarta tvåhövdade örnen mot röd bakgrund.

Albaniens flagga (Wikimedia Commons)
Albaniens flagga (Wikimedia Commons)

Men vad har den för historia? Varifrån kommer den röda färgen? Vad är det för örn? Det är frågor som måste få ett svar.

Flaggan antogs första gången det legendariska året 1912, samma år som solskensolympiaden hölls i Stockholm och Titanic förliste. Den svarta örnen visar att alla albaner härstammar från en örn och det röda står fö… vänta lite här?!

Härstammar alla albaner från en örn? En fågel? Exakt hur gick den befruktningen till? Jag har läste en hel del otroliga berättelser om flaggor och jag kan köpa att en haitisk ledare ska ha rivit sönder den franska flaggan i ursinne och skapat den haitiska flaggan. Jag kan till och med förstå att Danmarks kung lyckades lura i alla att deras flagga föll ner från himlen. Men det här tar nog priset.

Hur som helst började örnen användas redan på 1400-talet och jag antar att allmän skolgång inte var införd i landet än. Det röda ska symbolisera blodet från de som offrat sig i krigen och styrka.

Den första gången flaggan med örnen användes var alltså 1912 och de senaste seklet har flaggan bytt utseende flera gånger, men den röda bakgrunden och den tvehövdade örnen har alltid varit där. Däremot har symboler som en stjärna använts och under en kort period även sovjets hammaren och skäran. Den nuvarande flaggan har använts sedan 1992.

Albaniens flagga 1912 (Wikimedia Commons)
Albaniens flagga 1912 (Wikimedia Commons)
Albaniens flagga 1946-1992 (Wikimedia Commons)
Albaniens flagga 1946-1992 (Wikimedia Commons)

Källa

Flags of the world

Wikipedia

Kommentera

