Bornholms flagga i Skanör

Flaggbloggen befinner sig denna vecka i Skanör. Idag skymtade jag en röd flagga med grönt nordiskt kors. Jag kände inte igen den men eftersom jag befinner mig i södra Skåne, nära Danmark, och flaggan innehöll ett nordiskt kors tänkte jag att den bör höra hemma här i närheten.

Bornholms flagga (Foto: Mikael Westerlund)
Bornholms flagga (Foto: Mikael Westerlund)

Mina misstankar visade sig vara sanna. Flaggan är Bornholms inofficiella flagga och de röda fälten kommer från Danmarks flagga. Det gröna korset symboliserar växtligheten på ön och samhörighet med andra nordiska flaggor. Flaggan började användas på 1970-talet.

Det finns en alternativ variant av flaggan med ett vitt kors och det gröna korset inuti. Den vita kanten ska göra det enklare att se det gröna korset.

Källa

Flags of the world

Scandinavia Travel

Kommentera

