Flaggor i finska skärgården

Idag gav jag mig ut på cykeln med en kamera i högsta hugg för att fotografera flaggor på ön Högsåra ute i den svenskspråkiga delen av Åbo skärgård. Det var alltså inte så oväntat att jag fick syn på en hel del gulröda vimplar, som är vimpeln för den svenska delen av landskapet Egentliga Finland. Men jag fick också se en vanlig finsk vimpel samt en korsvimpel. Vid några hus flaggades det även med Nylands vimpel. Nyland är ett angränsande landskap till Egentliga Finland och till exempel Helsingfors ligger i Nyland.

Jag vet inte hur det är med korsvimplar i Finland, i Sverige är det ju ingen officiell vimpel. Ska man vara riktigt petig är den med andra ord egentligen olaglig, men det är nog ingen som bryr sig om det. Personligen tycker jag att den känns så etablerad att jag inte tycker att man behöver bry sig om det, även om jag själv gillar den klassiska vimpeln mer.

Nere vid hamnarna flaggades det på en del båtar. En åländsk båt kom in i en av hamnarna när jag var där, annars var det den vanliga finska flaggan eller finländska segelföreningens flagga som vajade i aktern på de olika båtarna. Segelföreningens flagga med det vita korset i det blåa används på de flesta båtarna i Finland, framför allt segelbåtar har ofta denna flagga. Den får endast användas av registrerade och besiktigade båtar.

Kommentera

