Bohusläns flagga

Bohusläns inofficiella flagga (Foto: Camilla Westerlund)
Bohusläns inofficiella flagga (Foto: Camilla Westerlund)

Min kusin hörde av sig igår för att hon sett den här konstiga flaggan (se bild) när hon tog en promenad. Jag hade aldrig sett den själv men eftersom det är en korsflagga kunde jag snabbt begränsa mig till att den borde vara nordisk, förmodligen svensk. Jag gissade att det förmodligen är någon form av inofficiell landskapsflagga. De brukar vara, hur ska jag säga, mindre snyggt komponerade i färgval.

Med dessa begränsningar gick det ganska snabbt att få fram att det var Bohusläns inofficiella flagga hon sett. Det röda korset symboliserar graniten och de blå färgerna står för himmel och hav. Flaggan har setts sedan 1990-talet i vissa delar av Bohuslän men det verkar ytterst oklart hur stor spridning den egentligen har.

Källa

Flags of the world

Kommentera

