Korsikas flagga hissades i finska skärgården

Jag befinner mig långt ut i Åbo skärgård. När jag kom hit igår hörde jag att många diskuterad en flagga som hade hissats vid ett av husen på ön. De flesta verkade tro att det var någon form av piratflagga. Jag blev såklart nyfiken och efter lite utfrågningar och googlande stod det klart.

Korsikas flagga
Korsikas flagga

Flaggan som hade hissats var Korsikas flagga, en vit duk med ett morhuvud. Huvudet har en lång historia som sträcker sig åtminstone till 1700-talets början. Idag används ett morhuvud på flera flaggor i området, bland annat Sardiniens.

Tidigare användes ett kvinnohuvud med ögonbindel men detta ändrades 1760 av generalen Pasquale Paoli som beordrade att ögonbindeln skulle lyftas med motiveringen att ”Korsikanerna vill se klart”. Senare ändrades ögonbindeln till ett pannband och någon gång på vägen blev huvudet mer likt ett manshuvud också.

Källa

Wikipedia (morer)

Wikipedia (maure)

Flags of the world

Kommentera

