Världens snyggaste och fulaste flagga

Hemsidan varldenshaftigaste.se rankade förra året världens åtta snyggaste flaggor och världens sex fulaste.

De kom fram till att San Marino har den snyggaste flaggan. Motiveringen avslutas med ”/../ Symbolerna och färgerna målar en harmonisk bild av ett av de fredligaste länder som finns. Detta till all ära, men det viktigaste är faktiskt att San Marino har världens snyggaste flagga”. Bakom San Marino följde Kenya, Vatikanstaten, Sri Lanka, Belize, Brasilien, Swaziland och Australien.

Listan över världens fulaste flaggor toppas av Qatars som i motiveringen beskrivs som ”/../ en explosion av färg och form”. På denna lista kvalar även Bangladesh, Lettland, Libyen, Liechtenstein och Lesotho in.

Min kommentar till listorna är att smaken kan vara väldigt delad. Jag har själv inga solklara ettor på någon lista men Vatikanstaten hade inte legat i topp om jag fått välja. Gult och vitt tillsammans är inget jag förespråkar. Jag tycker dessutom det finns betydligt fulare flaggor Lesothos, ta Armeniens till exempel. Och Haitis är väl ändå fulare än Liechtenstein?

En sak som står klart är att de som ligger bakom de här listorna inte gillar purpurrött då det verkar vara anledningen till att Lettland och Qatar ligger så dåligt till. Det är lite intressant hur Libyen och Kenya kan få så olika placeringar när deras flaggor ändå är ganska lika.

Hur som helst var det ett roligt initiativ och jag ska såklart sätta ihop egna listor framöver.

Kommentera

