Togo – Flaggan med det gyllene snittet

Togos flagga (Wikimedia commons)
Togos flagga (Wikimedia commons)

Jag får ofta frågan vilken flagga jag tycker är snyggast eller som jag tycker mest om. För mig är det en omöjlig fråga, men en av mina favoritflaggor är ändå Togos.

Den ser kanske ut som en vanlig afrikansk flagga vid första anblicken. Men den har en speciell historia. Landet var först koloniserat av Tyskland, innan Frankrike och Storbritannien tog över. Den 27 april 1960 blev de till slut fria och inför frigivningen hade det utlysts en tävling för att ta fram en ny flagga.

Vann gjorde Ahyi Paul, en togolesisk konstnär som för tillfället studerade i Frankrike. Han hade designat en flagga vars form följer ”Gyllene snittet”. Det är mig veterligen den enda nationsflaggan i världen, tillsammans med Nepal, som använder formen på ett så kreativt sätt.

Flaggan sägs ha Liberias flagga som förebild, vilken i sin tur är inspirerad av USA. Den innehåller de panafrikanska färgerna röd, grön och gul. Här symboliserar rött blodet som offrats under frihetskampen. Grönt symboliserar naturen i landet och hopp. Gult står för landets mineraltillgångar och mognad. En del uppgifter säger att de fem ränderna symboliserar de fem regionerna i landet. Den vita femuddiga stjärnan symboliserar fred, intelligens och ljus.

Källor:

Kommentera

