Flaggspectrum

Du sitter i sommarstugan och har tröttnat på alla meningslösa frågor om kultur och politik i TP? Utanför fönstret ser du hur flaggan i flaggstången sakta vajar fram och tillbaka. Tiden går långsamt. Räddningen heter Flaggspectrum.

Flaggspectrum är ett kortspel för minst två spelare. Det består i princip av 200 kort med varsin flagga på. Baksidan av varje kort innehåller ledtrådar till vilket land det är och en liten karta där man ser var i världen landet ligger och vilken huvudstad landet har. Det finns flera olika sätt att spela beroende på kunskapsnivå och hur många ni är.

Flaggspectrum (Foto: MIkael Westerlund)
Flaggspectrum (Foto: MIkael Westerlund)

Den version jag har testat tror jag är från 2008 och innehåller en del gamla flaggor. Det är också den versionen jag sett i butiker. Men på tillverkaren Tactics hemsida finns en nyare uppdaterad version där säkert fler flaggor stämmer.

För de flaggentusiaster som kan de flesta flaggorna utantill gäller det att hitta på egna regler för att göra spelet mer utmanande och utslagsgivande. När jag spelar med mina vänner får man till exempel extra poäng om man kan huvudstaden också.

Jag kan tänka mig att det här spelet passar sig utmärkt som ölspel på en förfest med geografinördar. Men det fungerar säkert lika bra att spela med familjen på resan eller med flickvännen ute på landet. Endast fantasin sätter gränser för hur du utnyttjar de 200 korten.

Flaggspectrum får tre schweizerplus i betyg. Kanske kan den uppdaterade versionen nosa på högre betyg.

3 schweizerplus

  • Namn: Flaggspectrum
  • Tillverkare: Tactic
  • Pris: Cirka 140 kronor
  • Typ av spel: Familjespel, kortspel

En reaktion till “Flaggspectrum”

Kommentera

